Friday, June 3, 2011

SIPUT SEDUT!!

Haaaa...hari ni aku nak citer skit pasal SIPUT SEDUT! ader ape pada siput sedut pun aku tak tau! tp binatang tu la yang mak aku duk ngidam nak makan...aku pun terpikir2 gak...tetibe jek mak aku nak makan nih! hmm...nak kate mengidam mengandung, takkanla kot...mustahil! musykil2!! heee~ so, check it out what is so special about SIPUT SEDUT!!

Okey...sebenarnya, siput sedut nih juga dikenali sebagai belitung, siput mata merah (atau yg plg grand name sainsnyer adalah Cerithidea Obtusa) yg merupakan sejenis kerang-kerangan siput air tawar yg boleh dimakan dan dijual di pasar, terutamanyer pasar tani...kalo xde, korang carik sendiri kat tepi2 sungai yer...

Tapi, siput sedut nih xdela same ngan siput babi tau! korang jgn samekn plak! cume pd pendapat aku, siput babi xleh mkn...tp siput sedut leh makan...aku xsure sbb ape...dari pembacaan aku, mazhab syafie hukumnyer haram dimakan kerana ia adalah haiwan melata...tapi, bg mazhab hambali, maliki dan hanafi, hukumnyer dibolehkan untuk dimakan...aku xleh nk kate byk, sbb aku xtau sgt pasal2 nih sume..kang salah ckp, xpasal2 jek kn! Yg pnting, terpulang pd diri masing2...pikir sendiri yer! hee~

Tu jela pasal SIPUT SEDUT! so, sape yg xtau camne rupe siput sedut, ni aku sertakan gamba bg korang tgk puas2 camner rupe siput sedut! heeee~ (^_~)v

~Siput Sedut Masak Lemak Cili Api~
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...