Tuesday, June 14, 2011

~Sky Burial/Penguburan Langit~

Entry hari nih saja aku nak share ngan korang pasal cara pengebumian orang Tibet...aku mula2 tu agak 'shock' gak la...mana taknya, cara pengebumian diorang ni agak mengerikan untuk aku...tapi aku tak tau la korang camne kan...ngee~ 

Semua orang tau yg acara pengebumian selalunya menyedihkan...tapi apa yg orang2 Tibet buat nih jauh lebih menyedihkan dan mengerikan...pengebumian diorang nih dipanggil sebagai "Sky Burial" or "Penguburan Langit" dimana diorang akan letakkan jenazah tadi kat tengah2 padang yg luas dan biarkan burung2 pemakan bangkai untuk makan jenazah orang yg dh meninggal tuh (ngeri kan????) huuuu~

Diorang akan letakkan jenazah orang yg meninggal tu ditempatkan di puncak gunung dan kemudian diorang iris2 dan sayat2 mayat tuh supaya burung2 pemakan bangkai tuh tertarik untuk datang makan jenazah tuh...kat bawah nih aku bagi korang tengok proses penguburan langit yg dilakukan oleh orang2 Tibet nih...**kalo sesiapa yg rase mual, loya or pening2 lalat tuh, aku nasihatkan baik korang tak payah tengok! 







Actually, kebanyakkan orang2 Tibet nih Buddha...diorang percaya pada kelahiran semula..disebabkan tu la selepas seseorang yg telah meninggal dunia, mereka akan dianggap tak lebih dari bekas kosong yg perlu dibuang...mereka memilih untuk melakukan penguburan langit nih disebabkan oleh tanah2 kat Tibet nih berbatu dan kurang sumber bahan api terutamanya kayu api...so, diorang lebih prefer untuk buat penguburan langit daripada bakar jenazah2 nih...bagi kita kat Malaysia, benda2 macam nih memangla menyeksa jenazah dan sgt2la mengerikan...tapi bagi diorang kat Tibet, "penguburan langit" or "Sky Burial" nih menunjukkan betapa murahnya hati orang yg meninggal dunia tu sebab diorang sanggup berikan badan diorang sebagai makanan kat makhluk lain...NGERI AKU!! huuu~



*Bukan ke sama kat Malaysia ngan kes orang buang bayi merata2 sampai dimakan oleh binatang seperti anjing...kesian kan??? so, tak ada yg mustahil dalam dunia nih...renung2kanlah...SEDIH!! huuu~ (*_*)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...