Tuesday, January 3, 2012

Dia Datang Lagi!!


Akhirnya Dia Datang Lagi!!

Final Exam menjelma lagi! Semoga kejayaan mengiringi semua pelajar kesayanganku! Walaupun bukan aku yang ambil exam, tapi debaran tetap terasa...huuu~


Teringat kenangan waktu zaman belajar dulu...wahhhhh! rindunya!!
 Macam-macam yang aku buat supaya aku dapat ingat apa yang aku dah study...lagi-lagi waktu nak menghafal 'point-point' penting..bermacam-macam gaya yang aku dah buat! So, kat sini aku sharekan sikit tips nak senang ingat 'point' penting untuk jawab periksa....check it out!!
  1. Korang bangun awal-awal pagi! Aku tau, bab-bab bangun awal pagi nih memang susahkan! Tapi kalo ikutkan, bangun pagi nih bagus dan penting untuk ingatan...bukan apa, pagi-pagi kan otak tengah fresh lagi...so, apa yang kita baca senang nak ingat!
  2. Korang tido awal! Haaaa!! Yang nih lagi penting! Mana taknya, korang kan dah berhempas-pulas membaca dan menghafal 'point-point' penting sepanjang hari kan?? Apa kata, korang cuba tido awal bagi otak rehat dulu malam tu supaya esok pagi korang bangun pagi korang senang ingat balik apa yang dah korang baca!! Takkan nak bagi otak korang jem kot!
  3. Korang buat nota kecik! Uiks!! Yang nih bukan TOYOL eh! Maksud aku, lepas korang baca, korang buat nota kecik tulis balik apa yang dah korang baca...selalunya cara nih memang terbukti menjadi! memang korang akan senang ingat punya! aku gerenti! (^_^)
  4. DOA! Okey! Korang kan dah puas berusaha kan...so, korang kenalah kembali pada yang SATU (Allah S.W.T)...yela, semoga apa yang korang baca tu mudah diingati dan apa yang korang pelajari tuh akan diberkati...InsyaAllah... (^_^)
Setakat tu jela yang leh aku kongsi! Kalo korang rasa korang ada cara yang lain, leh la korang kongsikan sekali...nih just apa yang aku dah praktiskan dulu! Actually, banyak lagi...cuma aku malas nak tulis banyak-banyak! hahahaha~ (^_~)v

***For my students, Goodluck for your final exam! Chayok!! Chayok!! Love you all!! Peace~ (^_~)v

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...